WWW-diary of Juhapekka Tolvanen:

Tuesday, 02 May 2006




04:47:50 EEST @115

Menin nukkumaan iltayhdeksän tienoilla, kun oli taas tosi inha verkonpätkintäshow päällä. Heräsin vähän aamuneljän jälkeen.





20:35:33 EEST @774

Vaihdoin fillariini talvirenkaitten tilalle kesärenkaat. Mulla on jo muutama vuosi vierähtänyt niin, että on ollut koko ajan vaan talvirenkaat. Kesäisin sen nastojen mökä kieltämättä vähän syö henkilöä. Ja kuluuhan ne nastat kesällä ajellessa jonkin verran. Vittu, että osasikin olla ihan haistapaska‐hommaa se renkaitten vaihto!1 Keletanattu!1 Mutta oli kyllä jo pakko tehdä se, koska takimmaisen päällysrenkaitten kylkiin oli jo ilmaantunut halkeamia: Siitä olis ennenpitkää seurannut se, että ne halkeamat olisivat revenneet auki ja sisäkumi olisi ulos tursuttuaan paukahtanut puhki. Ja mun tuurilla se olisi saattanut tapahtua ajossa ollessa, josta olisi tullut ennalta‐arvaamattoman infernaalisen vittumaisia seurauksia. Kesärenkaat ovat yhä ehjät. Täytyy ennen ensi talvea ostaa ainakin yksi uusi talvirengas, mieluusti vähän leveämpi, kuin se mikä mulla oli edessä.

Ja miksi vitussa mun etukiekkoon ilmaantui sen yhden fillarikolarin jälkeisessa korjauksessa sellaiset kiinnitysmutterit, johon ei löydy multa sopivaa kiinntolenkkiavainta? 15 mm avain on liian iso ja 13 mm avain on liian pieni. Ilmeisesti siinä on sitten 14 mm mutterit, mutta sen kokoista avainta mulla ei ole. Piti sitten käyttää sitä joka kodin mutterisorvia eli jakoavainta. Yrgh! Takakiekossa on yhä 15 mm mutterit.

On tossa muutama homma, jotka täytyy teettää jossain fillarikorjaamossa: Ketjunsuojuksen kiinnitykset ovat sen verran rikki, että ketju kolisee sitä vasten. Ja etummaisen vannejarrun jarrupalat pitäis säätää ja ehkä myös vaihtaa. Ja olis tosiaan kiva saada etukiekkoon takas 15 mm kiinnitysmuttreri. Aiemmin luulin, että takakiekko on rihtauksen tarpeessa, koska ajaessa tuntui ihan selvää sivuttaissuuntaista heiluntaa, mutta se kai johtuikin niistä päällyskumin halkeamista. Äsken tosin pienta koeajoa tehdessä olin huomaavinani ylös‐alas‐suuntaista hyppimistä. Mutta sitä voin tarkastella lisää esim. huomenna keskustaan päin fillaroidessa. Sitten voin päättää, tarviiko se rihtausta.

Jos olis enempi fyrkkaa, ostaisin ensin kaksi täysin identtisitä fillaria ja sitten varustelisin toisen talviajoa varten ja toisen kesäajoa varten. Niitte varustelun erot eivät takuulla rajoittuisi vain renkaisiin. Esim. talvifillariin laittaisin napadynamolla varustetun etukiekon ja sen kanssa sopivan lampun, mutta kesäfillarissa riittäisi pari tehokasta patterivalaisinta. Ja talvifillarin satulaan pitää olla jonkinlainen lämpösuojus, tai muuten satulan sisällä olevat metallirakenteet tuntuvat hohkavan kylmyyttä ahteriin. Kesäfillarissa ei tarvii satulansuojusta kuin korkeintaan puhkeilleen satulan pikaiseen korjailuun taikka karkean satulan saamiseksi sileämmäksi. Mä vähän pelkään, että sellainen liian karkea satula nirhii mun farkut nopeammin puhki.





23:47:49 EEST @907

Meenpä nukkumaan.





Edellinen / Previous

Seuraava / Next

Juhapekka Tolvanen