• Gradun ideakartta: Kevään 1996 homoliittokeskustelu lehdistössä
    • TODO
      • Etsi laitoksen graduohjeet
      • Lue ne laitoksen graduohjeet
      • LaTeX
        • Valitse kirjoitelmaluokka
        • Tee kirjoitelmaluokan mukainen otsikkosivu
        • Tee lähdeviitetyyli
        • Tee Makefile
        • Lisää Makefileeseen tms. myös HTML:än generointi, ellei siinä ole jo
        • Lisää multibib-paketti ja tee erilliset lähdeluettelot kirjoista, lehtiartikkeleista jne
        • Ota käyttöön babelbib
        • Korjauta babelbib:in bugi: Ei toimi multibib:in kanssa.
        • Korjauta tex4ht:n bugi: Ei tottele komento \hyphenation
        • Korjaa Makefile Vesurin antamien vihjeiden mukaan
        • Korjaa Flash-version liian pienet navigaatiopalkin napit
        • Konvertoi kaikki LaTeX-lähdekoodit UTF-8:ksi
        • Lisää jokin sanasto, joka selittää sivistyssanat, kuten 'diskurssi'.
        • Tee kolme päätiedostoa: portrait-print, portrait-screen ja landscape-screen. Hoida kaikkien kääntäminen pdlatex:illa. Käytä komentoa \input .
      • Korjaa isän löytämät kielioppivirheet
      • Tee kirjalistasta hnb-tiedosto
      • Tee tästä TODO-listasta hnb-tiedosto
      • Tee gradun sisällysluettelosta hnb-tiedosto
      • Laita Design Science Licence gradun lisenssiksi enkun kielisenä
      • Suomenna Design Science License
        • versio 0.1
        • versio 0.2
      • Laita se suomennettu Design Science Licence graduun mukaan
        • 0.2
      • Pyydä Design Science Licensen suomennokseen lausunnot turre.com:milta yms. asiantuntijoilta
        • 0.1
        • 0.2
      • Tutki kaikki tähän asti keräämäsi homo-aiheiset lehtileikkeet läpi siltä varalta, että siellä olisi tutkimukseen kuuluvia lehtileikkeitä
      • Laita tähän asti keräämäsi lehtileikkeet kansioihin oikein jaoteltuina
        • Historialliset ja keskustelevat artikkelit (eri kansioihin)
        • Kunkin lehden tietyn aikavälin artikkelit omaan välilehtikohtaansa
      • Lisää gradunraakileeseen lähdeviitteet
        • Kuka ekana puhui 'tutkimusaineiston kyllästymisestä' (= tilanne, jossa uudet tutkimusaineistot eivät enää paljasta uusia piirteitä tutkimuksen kohteesta.)? Liittyykö sana 'saturaatiopiste' juuri tähän problematiikkaan?
      • Etsi kevään 1996 aikaiset meilikansiot, joissa on Setan postituslistojen meilejä
      • Etsi graduun johdattavien kurssien meilikansiot (SOS L20, SOS L51 ja SOS L52)
      • Konvertoi em. meilikansiot tarvittaessa mbox-formaatista Maildir-formaattiin
      • Laita tuoreempi versio ylirotiskon soihtusymbolista kanteen
      • Lisää graduun olennaiset otteet levikkitilastoista taulukkona.
      • Lisää graduun taulukko, josta käy ilmi eri lehdistä eri kuukausilta löytyneitten artikkelien määrät
      • Kirjoita historiaosuus
      • Muista kirjoittaa jotain tämän gradun ja Sari Charpentierin lisurin eroista, kenties taulukkona.
      • Kirjoita teoriapohjasta (sosiaalinen konstruktionismi) ja metodista (diskurssianalyysi (ja vähän myös retoriikka))
      • Kirjoita retorisen suostuttelun keinoista
      • Lue läpi Setan postituslistojen olennaiset meilit
      • Lue läpi graduun johdattavien kurssien meilit
      • Kysele keskustelun olennaisimmilta julkkiksilta vinkkejä ja kommentteja
        • Föhr, Juha
        • Häkämies, Kari
        • Jakkila, Lauri
        • Kankaanniemi, Toimi
        • Krohn, Irina
        • Ojala, Outi
        • Saisio, Pirkko
        • Sarasvuo, Jari
      • Suorita diskurssianalyysi: Seurustele tutkimusaineiston kanssa ja kirjaa ylös vastaantulleita diskursseja.
      • Tee tietokantahakuja (POISTA?)
        • Hakusanat
        • Tietokannat
          • ALEKSI
          • ARTO
          • ASTIKA
          • FINLEX
          • KATI
          • KAUKO
          • KAUSI
          • LINDA
          • MANDA
          • VIRA
      • Opettele tutkimusmetodia jostain kirjasta.
      • Ota JYKDOK:ista selvää, miten eri lehtiä pääsee tutkimaan (mikrofilmi vaiko oikea paperinen lehti?)
      • Tutki läpi lehdet (SC=Sari Charpentier käytti. JL=Jukka Laari suositteli.) (Mf=mikrofilmi. Pl=Paperinen lehti) (Luokitus pääosin Levikintarkastus Oy:n mukainen)
        • 7-päiväiset Sanomalahdet (helmi-huhtikuu)
          • 1. Helsingin Sanomat (SC,JL) (Mf)
          • 2. Aamulehti (SC,JL) (Pl)
          • 3. Turun Sanomat (JL) (Pl)
          • 4. Kaleva (JL) (Pl)
          • 5. Keskisuomalainen (JL) (Mf)
          • 6. Savon Sanomat (Pl)
          • 7. Satakunnan Kansa (Pl)
          • 8. Ilkka (SC) (Pl)
        • Irtonumerosanomalehdet (AKA iltapäivälehdet) (helmi-huhtikuu)
          • Ilta-Sanomat (weppi-version arkistot) (Pl)
          • Iltalehti (weppi-version arkistot) (SC) (Pl)
        • Muut
          • Image (Pl)
          • Jyväskylän Ylioppilaslehti (JL) (Marssi toimitukseen)
          • PeeCee
          • Suur-Jyväskylän Lehti (Pl)
          • Ylioppilaslehti (WWW)
          • Z (Seta Ry.)
        • Naisten yleislehdet
          • 1. Kotivinkki (Pl)
          • 2. Kotiliesi (Pl)
          • 3. Kodin Kuvalehti (Pl)
          • 4. Anna (Pl)
          • 5. Me Naiset (Pl)
          • 6. Eeva (Pl)
        • Perhe- ja yleisaikakauslehdet
          • 1. Valitut Palat (Pl)
          • 2. Seura (Pl)
          • 3. Apu (Pl)
          • 4. ET-lehti (Pl)
          • 5. 7 Päivää (Pl)
          • 6. Suomen Kuvalehti (JL) (??)
          • 7. Nykyposti (Pl)
          • 8. Hymy (Pl)
        • Uskonnolliset lehdet
          • Aikakauslehdet
            • 1. Kirkko ja kaupunki (SC) (Pl)
            • 2. Seurakunta Sanomat (??)
            • 3. SanaPlus (??)
            • 4. Sana (Pl)
          • Sanomalehdet
            • Kotimaa (SC) (Pl)
            • Kristityn vastuu (Pl)
      • Keksi vetävä pääotsikko ja alaotsikko
      • Sisällön, rakenteen, viittaamisen ja kielen tarkistuslista (Kirjasta 'Tee gradu!')
        • Onko otsikko riittävän informatiivinen ja selkeä?
        • Onko alaotsikko tarpeeksi hyvin pääotsikkoa tukeva?
        • Tiivistelmä: kuvaako se tavoitteita, menetelmiä ja päätelmiä.
        • Johdanto: Miten relevantti taustoitus on? Onko se liian laaja? Miten ongelmanasettelu on tuotu esiin?
        • Tavoite, aineisto, menetelmä: Miten selkeästi nämä on tuotu esiin? Onko aineiston laajuus kuvattu? Mitä menetelmää käytät?
        • Tulokset: Miten ne on esitelty? Miten loogisesti tulokset on johdettu?
        • Diskussio: Miten päätulokset on selitetty ja tulkittu? Miten ne suhtautuvat alkuväittämiisi?
        • Viitteet: Onko kaikki käytetyt viitteet mainittu lähdeluettelossa? Onko viittaamisen tyyli samanlainen koko tutkielmassa? Oletko ollut tietoinen viittaamisen erityiskäytännöistä esimerkiksi elektronisten lähteiden suhteen?
        • Liitteet: Onko tutkielmassasi riittävästi / liikaa liitteitä. Oletko numeroinut ne?
        • Yleinen rakenne: tarkista vielä otsikkojen ja alaotsikkojen loogisuus.
        • Kieli: Lueta kieli vielä parilla ystävälläsi ja pyydä kommentteja. Oletko käyttänyt liikaa 'omia ilmaisuja'?
      • Tarkista, että tiivistelmä on pysyväisääntöjen mukainen
        • Tutkielman nimi (otsikko), joka samalla on myös selosteen otsikko.
        • Tutkielman tekijän/tekijäin nimi/nimet
        • Ohjaaja
        • Tieteenala
        • Julkaisuaika
        • Sivumäärä + liitteet
        • Tutkielman kohde, populaatio, alue ja tarkoitus
        • Tutkielman aika tai aikakausi
        • Käytetyt tutkimusmenetelmät
          • Teoreettiseen ja kirjalliseen materiaaliin perustuvan tutkimuksen kohdalla on mainittava keskeiset lähdeteokset
          • Empiirisen tutkimuksen kohdalla on mainittava käytetyt metodit
        • Tutkielman perusteella tehdyt keskeiset päätelmät ja toimenpidesuositukset
        • Avainsanat
      • Luetuta gradua erilaisilla ihmisillä.
        • Yliopistoväkeä
          • Homo- ja lesbotutkimusta tehneitä/tekeviä
          • Muita
        • Homoja, lesboja ja biikkareita (myös yliopistomaailman ulkopuolisia (ks. yllä)): Olenko sopivasti 'poliittisesti korrekti'? Ei kai asenteeni ole holhoava? Eikai gradussa esiinny (hetero)seksismiä tms. typerää? Toisin sanoen: Voisiko gradun huoletta antaa herkkähipiäisimmällekin homolle, lesbolle tai biikkarille luettavaksi?
        • Isä (oli aikoinaan myös äidinkielen opettaja): Kielioppivirheet
      • Esipuheeseen kamaa
        • Omista gradu jollekulle tai joillekuille
          • Evelyn Hooker (Heteronainen, joka tutkimuksillaan todenteolla alkoi panna kapuloita homoja sairaaksi väittävien tahojen rattaisiin.)
          • 'Sinulle, jonka tunteita lesbo- ja homoliittokeskustelu on koskettanut' Sari Chapentier
          • Jokin aika sitten edesmennyt Hannele 'Haski' Lehtikuusi
        • Kiitokset
          • Tutkijoita sitä mukaa kun heistä on hyötyä gradunteon kuluessa (Laari, Charpentier, Stålström, Kaskisaari)
          • Antti-Juhani Kaijanaho LaTeX-kirjastaan ja muusta avustaan LaTeX:in kanssa
          • Graduoppaitten laatijat, mutta ennenkaikkea Juha T. Hakala (Graduopas-kirjan laatija)
          • Isä (kielioppivirheitten mestsästys)
      • Kirjoita myös muutaman sivun pituinen liite 'Vapaat softat sosiologisen tutkimuksen välineenä', jossa kerrot kokemuksistasi. (Vai olisiko tässä aihetta erilliseen kirjaan? Vai pitäis kirjoittaa aiheesta lehtiartikkeli vai ihan vain WWW-sivu?)
      • Laadi paperi ja esitelmä, jossa kerrot erilaisista graduoppaista, jotka tuli luettua ja vertaile niitä
      • Muista mainita johonkin graduoppaaseen vedoten, ettei gradusta saa tulla suuritöinen siksi, että rajasi tutkimusaineistonsa tai tutkimuskohteensa liian laajaksi (ks. 'Graduopas' ja 'Oletko neuvoton').
    • Ideoita, jotka eivät sovi TODO-listaan, sisällysluetteloon tai itse graduun
      • Graduopas, s. 93: 'Hän pyrki esittämään poikkileikkauksen keskustelusta ja erittelemään läydyn keskustelun sisältöä diskurssianalyyttisiä keinoja hyödyntäen. --- Tarkemmin ilmaistuna Maija halusi gradussaan tutkia, ketkä teksteissä puhuivat ja mistä näkökulmasta he puhuvat, mitä puhuttiin, mihin pyrittiin ja miten näitä pyrkimyksiä perusteltiin.'
      • Pitäiskö vähentää avioliittonäkökulman osuutta ja lisätä sitä osuutta, että mitä kaikkea se kevään 1996 homoliittokeskustelu pitikään sisällään
      • Charpentier huomasi, että homoliittojen hyväksyntä tai vastustaminen on myös kannanotto homoudesta yleensä eikä niinkään kannanotto avioliitosta. Minä taas huomasin, että homoliittojen hyväksyttävyys näyttää riippuvan siitä, että voidaanko homous yleensäkään hyväksyä.
      • Marjo-Riitta Reinikaisen tyylinen näkökulma: MIllainen käsitys homoudesta syntyy vielä kaapissaolevalle.
      • Lehtien valintakriteerit
        • Levikkiluvut
        • Väkiluvultaan suurimmat paikkakunnat
        • Sari Charpentierin käyttämät
        • Jukka Laarin suosittelemat
        • Eri puolueitten pää-äänenkannattajat (järjestyksessä pienimmästä suurimpaan joukkoon)
          • Hallituspuolueitten pää-äänenkannattajat
          • Eduskuntapuolueitten pää-äänenkanntajat
          • Kannattajamääriltään suurimpien puolueitten pää-äänenkannattajat
      • Kysy diskurssianalyysistä esim. gradun ohjaajalta:
        • Onko kaikkia lauseita tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten niissä luodaan sosiaalista todellisuutta vaiko ainoastaan 'silmiinpistäviä'?
        • Mitä kysymyksiä tekstiltä täytyy kysyä, kun diskurssianalyysiä tehdään?
        • Miten suhtautua perustelemattomiin toteamuksiin ja väitteisiin?
      • Lisää formaatteja:
        • Plucker ja muita PDA-formaatteja
        • Microsoft Reader
        • SGML
      • Lisää mukaan epigrafeihin se lampunvaihtovitsi Kari Häkämiehestä.
      • Tutki vielä Turun Setan artikkeli nimeltä Tasavertaisuuden periaate pääasia. Se oli sekä Heäsarissa että Turun Sanomissa.
    • Sisällysluettelo
      • Esipuhe
      • Johdanto
        • Mikä oli kevään 1996 homoliittokeskustelu
        • Tutkimusongelman ja -menetelmän hahmottelua
          • Tutkimusaineiston rajausta
            • Aikaväli
            • Keskustelufoorumit
            • Otanta
            • Muuta aihetta sivuavaa tutkimusta
          • Tutkimusongelma
          • Tutkimusmetodeista
      • Keskustelun ja tapahtumien tärkeimmät vaiheet
        • Ennen tutkimusaikaväliä
        • Tutkimusaikaväli
        • Tutkimusaikavälin jälkeen
      • Keskustelun yleiskuva
      • Keskustelun diskurssit
      • Keskustelun retoriset keinot
      • Liitteet
        • DSL
        • DSL-suomennos
    • Kirjalista
      • Luetut kirjat ja tutkimukset
        • Butler, Judith: Gender Trouble
        • Charpentier, Sari: Sukupuoliusko Nykykulttuurin tutkimuskeskuskuksen julkaisuja, nro 69, Jyväskylän yliopisto.
        • Foucault, Michel: Seksuaalisuuden historia (Miten normaalisuus tuotetaan?)
        • Hiltunen, Rainer: Virallisesti ventovieraat
        • Jallinoja, Riitta: Moderni säädyllisyys.
        • Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi; Suoninen, Eero: Diskurssianalyysi liikkeessä. (Vastapaino)
        • Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi; Suoninen, Eero: Diskurssianalyysin aakkoset. (Vastapaino) (Yleinen metodinen ''niksikirja'', mutta kuulemma vähän huono sellainen)
        • Nissinen, Martti: Homoerotiikka Raamatun maailmassa
        • Reinikainen, Marjo-Riitta: Homo- ja lesboidentiteetin mahdollisuudet - tiedon merkitys identiteetille (julkaisematon gradu)(1993).
        • Stålström, Olli: Homoseksuaalisen sairausleiman loppu (Väitöskirja siitä, miten homous leimattiin ensin synniksi kristittyjen taholta ja sitten sairaudeksi mm. eräitten psykoanalyytikkojen taholta kunnes se poistettiin virallisista sairausluokituksista)
      • Lukematta olevat kirjat
        • Alasuutari, Pertti: Laadullinen tutkimus
        • Butler, Judith: Bodies that matter
        • Douglas, Mary: Purity and Danger
        • Durkheim, Emile: Itsemurha
        • Durkheim, Emile: Sosiologian metodisääntö
        • Durkheim, Emile: Uskontoelämän alkeismuodot (Parisuhdeinstituution rituaalisuus)
        • Hänninen, Harri: Govern mentality
        • Raamattu, 3. ja 5. Mooseksen kirjan ne kohdat, joihin keskustelussa vedotaan.
        • Searle, John: Construction of Social Reality
      • Muuten vaan inspiroivia tutkimuksia
        • Huotari, Kari: AIDS-kysymyksen muotoutuminen suomalaisessa lehtikirjoittelussa.
        • Gradu Steven Thomas -jupakasta (malliesimerkki diskurssianalyysista)
        • Kumpulainen, Minna: Aids ja homoseksuaalisuus suomalaisessa sanomalehdistössä vuosina 1982 - 1991
      • Graduoppaat (luettu)
        • Eco, Umberto: Oppineisuuden osoittaminen
        • Ekholm, Kai: Tee gradu! - graduntekijän selviytymisopas (Teknolit)
        • Ekholm, Kai; Heinisuo, Rami: Elektronisen viittaamisen opas (Jyväskylän yliopiston kirjasto)
        • Gothóni, René: Oletko neuvoton? Lohdutuksen sanoja tutkielman laatijalle (Yliopistopaino)
        • Hakala, Juha T.: Graduopas. Melkein maisterin niksikirja (Gaudeamus)
        • Heikkinen, Risto et. al.: Tiedonhakijan teho-opas (Docendo)
        • Kinnunen, Merja; Löytty, Olli (toim.): Iso Gee. Gradua ei jätetä (Vastapaino)
    • Ohjelmistoluettelo
      • Tekstieditori: GNU Emacs 21
      • Ideakarttaohjelma: hnb
      • Ladontaohjelma ja sen makrolaajennus: TeX ja LaTeX
        • Kirjoitelmaluokka: book
      • 10-sormiharjoitusohjelma: KTouch
      • HTML-konvertointi: tex4ht
    • Lisenssi / License: Copyright (c) 2003 Juhapekka 'naula' Tolvanen <juhtolv (at) iki (dot) fi> http://iki.fi/juhtolv/ . This outline or mindmap is free; it may be copied, distributed or modified under certain conditions, but comes WITHOUT ANY WARRANTY; see the Design Science License for the precise terms and conditions: http://www.dsl.org/copyleft/dsl.txt .