- Gradun ideakartta: Kevään 1996 homoliittokeskustelu lehdistössä
- TODO
- Etsi laitoksen graduohjeet
- Lue ne laitoksen graduohjeet
- LaTeX
- Valitse kirjoitelmaluokka
- Tee kirjoitelmaluokan mukainen otsikkosivu
- Tee lähdeviitetyyli
- Tee Makefile
- Lisää Makefileeseen tms. myös HTML:än generointi, ellei siinä ole jo
- Lisää multibib-paketti ja tee erilliset lähdeluettelot kirjoista, lehtiartikkeleista jne
- Ota käyttöön babelbib
- Korjauta babelbib:in bugi: Ei toimi multibib:in kanssa.
- Korjauta tex4ht:n bugi: Ei tottele komento \hyphenation
- Korjaa Makefile Vesurin antamien vihjeiden mukaan
- Korjaa Flash-version liian pienet navigaatiopalkin napit
- Konvertoi kaikki LaTeX-lähdekoodit UTF-8:ksi
- Lisää jokin sanasto, joka selittää sivistyssanat, kuten 'diskurssi'.
- Tee kolme päätiedostoa: portrait-print, portrait-screen ja landscape-screen. Hoida kaikkien kääntäminen pdlatex:illa. Käytä komentoa \input .
- Korjaa isän löytämät kielioppivirheet
- Tee kirjalistasta hnb-tiedosto
- Tee tästä TODO-listasta hnb-tiedosto
- Tee gradun sisällysluettelosta hnb-tiedosto
- Laita Design Science Licence gradun lisenssiksi enkun kielisenä
- Suomenna Design Science License
- Laita se suomennettu Design Science Licence graduun mukaan
- Pyydä Design Science Licensen suomennokseen lausunnot turre.com:milta yms. asiantuntijoilta
- Tutki kaikki tähän asti keräämäsi homo-aiheiset lehtileikkeet läpi siltä varalta, että siellä olisi tutkimukseen kuuluvia lehtileikkeitä
- Laita tähän asti keräämäsi lehtileikkeet kansioihin oikein jaoteltuina
- Historialliset ja keskustelevat artikkelit (eri kansioihin)
- Kunkin lehden tietyn aikavälin artikkelit omaan välilehtikohtaansa
- Lisää gradunraakileeseen lähdeviitteet
- Kuka ekana puhui 'tutkimusaineiston kyllästymisestä' (= tilanne, jossa uudet tutkimusaineistot eivät enää paljasta uusia piirteitä tutkimuksen kohteesta.)? Liittyykö sana 'saturaatiopiste' juuri tähän problematiikkaan?
- Etsi kevään 1996 aikaiset meilikansiot, joissa on Setan postituslistojen meilejä
- Etsi graduun johdattavien kurssien meilikansiot (SOS L20, SOS L51 ja SOS L52)
- Konvertoi em. meilikansiot tarvittaessa mbox-formaatista Maildir-formaattiin
- Laita tuoreempi versio ylirotiskon soihtusymbolista kanteen
- Lisää graduun olennaiset otteet levikkitilastoista taulukkona.
- Lisää graduun taulukko, josta käy ilmi eri lehdistä eri kuukausilta löytyneitten artikkelien määrät
- Kirjoita historiaosuus
- Muista kirjoittaa jotain tämän gradun ja Sari Charpentierin lisurin eroista, kenties taulukkona.
- Kirjoita teoriapohjasta (sosiaalinen konstruktionismi) ja metodista (diskurssianalyysi (ja vähän myös retoriikka))
- Kirjoita retorisen suostuttelun keinoista
- Lue läpi Setan postituslistojen olennaiset meilit
- Lue läpi graduun johdattavien kurssien meilit
- Kysele keskustelun olennaisimmilta julkkiksilta vinkkejä ja kommentteja
- Föhr, Juha
- Häkämies, Kari
- Jakkila, Lauri
- Kankaanniemi, Toimi
- Krohn, Irina
- Ojala, Outi
- Saisio, Pirkko
- Sarasvuo, Jari
- Suorita diskurssianalyysi: Seurustele tutkimusaineiston kanssa ja kirjaa ylös vastaantulleita diskursseja.
- Tee tietokantahakuja (POISTA?)
- Hakusanat
- Tietokannat
- ALEKSI
- ARTO
- ASTIKA
- FINLEX
- KATI
- KAUKO
- KAUSI
- LINDA
- MANDA
- VIRA
- Opettele tutkimusmetodia jostain kirjasta.
- Ota JYKDOK:ista selvää, miten eri lehtiä pääsee tutkimaan (mikrofilmi vaiko oikea paperinen lehti?)
- Tutki läpi lehdet (SC=Sari Charpentier käytti. JL=Jukka Laari suositteli.) (Mf=mikrofilmi. Pl=Paperinen lehti) (Luokitus pääosin Levikintarkastus Oy:n mukainen)
- 7-päiväiset Sanomalahdet (helmi-huhtikuu)
- 1. Helsingin Sanomat (SC,JL) (Mf)
- 2. Aamulehti (SC,JL) (Pl)
- 3. Turun Sanomat (JL) (Pl)
- 4. Kaleva (JL) (Pl)
- 5. Keskisuomalainen (JL) (Mf)
- 6. Savon Sanomat (Pl)
- 7. Satakunnan Kansa (Pl)
- 8. Ilkka (SC) (Pl)
- Irtonumerosanomalehdet (AKA iltapäivälehdet) (helmi-huhtikuu)
- Ilta-Sanomat (weppi-version arkistot) (Pl)
- Iltalehti (weppi-version arkistot) (SC) (Pl)
- Muut
- Image (Pl)
- Jyväskylän Ylioppilaslehti (JL) (Marssi toimitukseen)
- PeeCee
- Suur-Jyväskylän Lehti (Pl)
- Ylioppilaslehti (WWW)
- Z (Seta Ry.)
- Naisten yleislehdet
- 1. Kotivinkki (Pl)
- 2. Kotiliesi (Pl)
- 3. Kodin Kuvalehti (Pl)
- 4. Anna (Pl)
- 5. Me Naiset (Pl)
- 6. Eeva (Pl)
- Perhe- ja yleisaikakauslehdet
- 1. Valitut Palat (Pl)
- 2. Seura (Pl)
- 3. Apu (Pl)
- 4. ET-lehti (Pl)
- 5. 7 Päivää (Pl)
- 6. Suomen Kuvalehti (JL) (??)
- 7. Nykyposti (Pl)
- 8. Hymy (Pl)
- Uskonnolliset lehdet
- Aikakauslehdet
- 1. Kirkko ja kaupunki (SC) (Pl)
- 2. Seurakunta Sanomat (??)
- 3. SanaPlus (??)
- 4. Sana (Pl)
- Sanomalehdet
- Kotimaa (SC) (Pl)
- Kristityn vastuu (Pl)
- Keksi vetävä pääotsikko ja alaotsikko
- Sisällön, rakenteen, viittaamisen ja kielen tarkistuslista (Kirjasta 'Tee gradu!')
- Onko otsikko riittävän informatiivinen ja selkeä?
- Onko alaotsikko tarpeeksi hyvin pääotsikkoa tukeva?
- Tiivistelmä: kuvaako se tavoitteita, menetelmiä ja päätelmiä.
- Johdanto: Miten relevantti taustoitus on? Onko se liian laaja? Miten ongelmanasettelu on tuotu esiin?
- Tavoite, aineisto, menetelmä: Miten selkeästi nämä on tuotu esiin? Onko aineiston laajuus kuvattu? Mitä menetelmää käytät?
- Tulokset: Miten ne on esitelty? Miten loogisesti tulokset on johdettu?
- Diskussio: Miten päätulokset on selitetty ja tulkittu? Miten ne suhtautuvat alkuväittämiisi?
- Viitteet: Onko kaikki käytetyt viitteet mainittu lähdeluettelossa? Onko viittaamisen tyyli samanlainen koko tutkielmassa? Oletko ollut tietoinen viittaamisen erityiskäytännöistä esimerkiksi elektronisten lähteiden suhteen?
- Liitteet: Onko tutkielmassasi riittävästi / liikaa liitteitä. Oletko numeroinut ne?
- Yleinen rakenne: tarkista vielä otsikkojen ja alaotsikkojen loogisuus.
- Kieli: Lueta kieli vielä parilla ystävälläsi ja pyydä kommentteja. Oletko käyttänyt liikaa 'omia ilmaisuja'?
- Tarkista, että tiivistelmä on pysyväisääntöjen mukainen
- Tutkielman nimi (otsikko), joka samalla on myös selosteen otsikko.
- Tutkielman tekijän/tekijäin nimi/nimet
- Ohjaaja
- Tieteenala
- Julkaisuaika
- Sivumäärä + liitteet
- Tutkielman kohde, populaatio, alue ja tarkoitus
- Tutkielman aika tai aikakausi
- Käytetyt tutkimusmenetelmät
- Teoreettiseen ja kirjalliseen materiaaliin perustuvan tutkimuksen kohdalla on mainittava keskeiset lähdeteokset
- Empiirisen tutkimuksen kohdalla on mainittava käytetyt metodit
- Tutkielman perusteella tehdyt keskeiset päätelmät ja toimenpidesuositukset
- Avainsanat
- Luetuta gradua erilaisilla ihmisillä.
- Yliopistoväkeä
- Homo- ja lesbotutkimusta tehneitä/tekeviä
- Muita
- Homoja, lesboja ja biikkareita (myös yliopistomaailman ulkopuolisia (ks. yllä)): Olenko sopivasti 'poliittisesti korrekti'? Ei kai asenteeni ole holhoava? Eikai gradussa esiinny (hetero)seksismiä tms. typerää? Toisin sanoen: Voisiko gradun huoletta antaa herkkähipiäisimmällekin homolle, lesbolle tai biikkarille luettavaksi?
- Isä (oli aikoinaan myös äidinkielen opettaja): Kielioppivirheet
- Esipuheeseen kamaa
- Omista gradu jollekulle tai joillekuille
- Evelyn Hooker (Heteronainen, joka tutkimuksillaan todenteolla alkoi panna kapuloita homoja sairaaksi väittävien tahojen rattaisiin.)
- 'Sinulle, jonka tunteita lesbo- ja homoliittokeskustelu on koskettanut' Sari Chapentier
- Jokin aika sitten edesmennyt Hannele 'Haski' Lehtikuusi
- Kiitokset
- Tutkijoita sitä mukaa kun heistä on hyötyä gradunteon kuluessa (Laari, Charpentier, Stålström, Kaskisaari)
- Antti-Juhani Kaijanaho LaTeX-kirjastaan ja muusta avustaan LaTeX:in kanssa
- Graduoppaitten laatijat, mutta ennenkaikkea Juha T. Hakala (Graduopas-kirjan laatija)
- Isä (kielioppivirheitten mestsästys)
- Kirjoita myös muutaman sivun pituinen liite 'Vapaat softat sosiologisen tutkimuksen välineenä', jossa kerrot kokemuksistasi. (Vai olisiko tässä aihetta erilliseen kirjaan? Vai pitäis kirjoittaa aiheesta lehtiartikkeli vai ihan vain WWW-sivu?)
- Laadi paperi ja esitelmä, jossa kerrot erilaisista graduoppaista, jotka tuli luettua ja vertaile niitä
- Muista mainita johonkin graduoppaaseen vedoten, ettei gradusta saa tulla suuritöinen siksi, että rajasi tutkimusaineistonsa tai tutkimuskohteensa liian laajaksi (ks. 'Graduopas' ja 'Oletko neuvoton').
- Ideoita, jotka eivät sovi TODO-listaan, sisällysluetteloon tai itse graduun
- Graduopas, s. 93: 'Hän pyrki esittämään poikkileikkauksen keskustelusta ja erittelemään läydyn keskustelun sisältöä diskurssianalyyttisiä keinoja hyödyntäen. --- Tarkemmin ilmaistuna Maija halusi gradussaan tutkia, ketkä teksteissä puhuivat ja mistä näkökulmasta he puhuvat, mitä puhuttiin, mihin pyrittiin ja miten näitä pyrkimyksiä perusteltiin.'
- Pitäiskö vähentää avioliittonäkökulman osuutta ja lisätä sitä osuutta, että mitä kaikkea se kevään 1996 homoliittokeskustelu pitikään sisällään
- Charpentier huomasi, että homoliittojen hyväksyntä tai vastustaminen on myös kannanotto homoudesta yleensä eikä niinkään kannanotto avioliitosta. Minä taas huomasin, että homoliittojen hyväksyttävyys näyttää riippuvan siitä, että voidaanko homous yleensäkään hyväksyä.
- Marjo-Riitta Reinikaisen tyylinen näkökulma: MIllainen käsitys homoudesta syntyy vielä kaapissaolevalle.
- Lehtien valintakriteerit
- Levikkiluvut
- Väkiluvultaan suurimmat paikkakunnat
- Sari Charpentierin käyttämät
- Jukka Laarin suosittelemat
- Eri puolueitten pää-äänenkannattajat (järjestyksessä pienimmästä suurimpaan joukkoon)
- Hallituspuolueitten pää-äänenkannattajat
- Eduskuntapuolueitten pää-äänenkanntajat
- Kannattajamääriltään suurimpien puolueitten pää-äänenkannattajat
- Kysy diskurssianalyysistä esim. gradun ohjaajalta:
- Onko kaikkia lauseita tarkasteltava siitä näkökulmasta, miten niissä luodaan sosiaalista todellisuutta vaiko ainoastaan 'silmiinpistäviä'?
- Mitä kysymyksiä tekstiltä täytyy kysyä, kun diskurssianalyysiä tehdään?
- Miten suhtautua perustelemattomiin toteamuksiin ja väitteisiin?
- Lisää formaatteja:
- Plucker ja muita PDA-formaatteja
- Microsoft Reader
- SGML
- Lisää mukaan epigrafeihin se lampunvaihtovitsi Kari Häkämiehestä.
- Tutki vielä Turun Setan artikkeli nimeltä Tasavertaisuuden periaate pääasia. Se oli sekä Heäsarissa että Turun Sanomissa.
- Sisällysluettelo
- Esipuhe
- Johdanto
- Mikä oli kevään 1996 homoliittokeskustelu
- Tutkimusongelman ja -menetelmän hahmottelua
- Tutkimusaineiston rajausta
- Aikaväli
- Keskustelufoorumit
- Otanta
- Muuta aihetta sivuavaa tutkimusta
- Tutkimusongelma
- Tutkimusmetodeista
- Keskustelun ja tapahtumien tärkeimmät vaiheet
- Ennen tutkimusaikaväliä
- Tutkimusaikaväli
- Tutkimusaikavälin jälkeen
- Keskustelun yleiskuva
- Keskustelun diskurssit
- Keskustelun retoriset keinot
- Liitteet
- Kirjalista
- Luetut kirjat ja tutkimukset
- Butler, Judith: Gender Trouble
- Charpentier, Sari: Sukupuoliusko Nykykulttuurin tutkimuskeskuskuksen julkaisuja, nro 69, Jyväskylän yliopisto.
- Foucault, Michel: Seksuaalisuuden historia (Miten normaalisuus tuotetaan?)
- Hiltunen, Rainer: Virallisesti ventovieraat
- Jallinoja, Riitta: Moderni säädyllisyys.
- Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi; Suoninen, Eero: Diskurssianalyysi liikkeessä. (Vastapaino)
- Jokinen, Arja; Juhila, Kirsi; Suoninen, Eero: Diskurssianalyysin aakkoset. (Vastapaino) (Yleinen metodinen ''niksikirja'', mutta kuulemma vähän huono sellainen)
- Nissinen, Martti: Homoerotiikka Raamatun maailmassa
- Reinikainen, Marjo-Riitta: Homo- ja lesboidentiteetin mahdollisuudet - tiedon merkitys identiteetille (julkaisematon gradu)(1993).
- Stålström, Olli: Homoseksuaalisen sairausleiman loppu (Väitöskirja siitä, miten homous leimattiin ensin synniksi kristittyjen taholta ja sitten sairaudeksi mm. eräitten psykoanalyytikkojen taholta kunnes se poistettiin virallisista sairausluokituksista)
- Lukematta olevat kirjat
- Alasuutari, Pertti: Laadullinen tutkimus
- Butler, Judith: Bodies that matter
- Douglas, Mary: Purity and Danger
- Durkheim, Emile: Itsemurha
- Durkheim, Emile: Sosiologian metodisääntö
- Durkheim, Emile: Uskontoelämän alkeismuodot (Parisuhdeinstituution rituaalisuus)
- Hänninen, Harri: Govern mentality
- Raamattu, 3. ja 5. Mooseksen kirjan ne kohdat, joihin keskustelussa vedotaan.
- Searle, John: Construction of Social Reality
- Muuten vaan inspiroivia tutkimuksia
- Huotari, Kari: AIDS-kysymyksen muotoutuminen suomalaisessa lehtikirjoittelussa.
- Gradu Steven Thomas -jupakasta (malliesimerkki diskurssianalyysista)
- Kumpulainen, Minna: Aids ja homoseksuaalisuus suomalaisessa sanomalehdistössä vuosina 1982 - 1991
- Graduoppaat (luettu)
- Eco, Umberto: Oppineisuuden osoittaminen
- Ekholm, Kai: Tee gradu! - graduntekijän selviytymisopas (Teknolit)
- Ekholm, Kai; Heinisuo, Rami: Elektronisen viittaamisen opas (Jyväskylän yliopiston kirjasto)
- Gothóni, René: Oletko neuvoton? Lohdutuksen sanoja tutkielman laatijalle (Yliopistopaino)
- Hakala, Juha T.: Graduopas. Melkein maisterin niksikirja (Gaudeamus)
- Heikkinen, Risto et. al.: Tiedonhakijan teho-opas (Docendo)
- Kinnunen, Merja; Löytty, Olli (toim.): Iso Gee. Gradua ei jätetä (Vastapaino)
- Ohjelmistoluettelo
- Tekstieditori: GNU Emacs 21
- Ideakarttaohjelma: hnb
- Ladontaohjelma ja sen makrolaajennus: TeX ja LaTeX
- 10-sormiharjoitusohjelma: KTouch
- HTML-konvertointi: tex4ht
- Lisenssi / License: Copyright (c) 2003 Juhapekka 'naula' Tolvanen <juhtolv (at) iki (dot) fi> http://iki.fi/juhtolv/ . This outline or mindmap is free; it may be copied, distributed or modified under certain conditions, but comes WITHOUT ANY WARRANTY; see the Design Science License for the precise terms and conditions: http://www.dsl.org/copyleft/dsl.txt .